Rubrika předškolák
Zdravíme šikovné předškoláky, tady vám posíláme pár aktivit pro procvičení vašich chytrých hlaviček. Jednotlivé činnosti najdete podle toho, co u nich rozvíjíme a to: GRAFOMOTORIKA, PŘEDMATEMATICKÉ DOVEDNOSTI, ZRAKOVÉ A SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ, POHYBOVÉ AKTIVITY, BÁSNIČKY A PÍSNIČKY, VÝTVARNÉ AKTIVITY, AKTIVITY VEN A DOMŮ.
TAK SMĚLE DO TOHO!!
Pokud budete chtít s dětmi dále pracovat, klidně použijte i pracovní listy, které naleznete ve složce "DĚTI S ODLOŽENOU ŠKOLNÍ DOCHÁZKOU".
Téma tohoto týdne:
DELFÍNEK FLIP A RYBIČKA ŠUPINKA SE CHYSTAJÍ DO ŠKOLY
Grafomotorika
Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinace oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní. Dítě vidí svět kolem sebe, dokáže uchopit psací náčiní a graficky svět ztvárňovat.
Předmatematické dovednosti (Základní matematické dovednosti)
Na tvorbě matematických představ se v předškolním věku podílí mnoho schopností a dovedností: motorika, zrakové, sluchové, hmatové, prostorové a časové vnímání, řeč,... Ty jsou základem tzv. předčíselných představ, ze kterých se pozvolna utvářejí číselné představy. Tento dlouhodobý proces začíná porovnáním (malý, velký,...); pokračuje tříděním podle druhu (jídlo, květiny,...); podle barvy,....
Zrakové a sluchové vnímání
Sluchové vnímání: má v raném, v předškolním věku zásadní význam pro vývoj řeči. Pokud chceme podpořit rozvoj sluchového vnímání, je na místě dítě učit naslouchat čteným pohádkám, vyprávěným příběhům, písničkám; hrát hry na lokalizaci zvuku, na určení zdroje zvuku, na naslouchání a rozeznávání zvuků z prostředí; rozvíjet vnímání rytmu,...
Zrakové vnímání: ovlivňuje rozvoj řeči (myšlení), vizuomotorické koordinace prostorové orientace, základní matematické představy. Předškolní dítě by mělo zvládnout pojmenovat běžné barvy, je vhodné také učit ho rozlišovat i odstíny barev, rozlišování figury a pozadí a mnoho dalšího. Dále rozvíjíme: vyhledávání tvarů, tvary dle předlohy, odlišné obrázky dle velikosti, detailu...
Pohybové aktivity
Pohybové činnosti jsou pro dítě v předškolním věku velice důležité. Dítě si nejen protáhne celé tělo, ale i uceluje a pamatuje pravidla jednotlivých her, které následně dokáže vysvětlit i jinému kamarádovi či dospělému.
Básničky a písničky
K rozvoji řeči jsou také vhodné básničky. Nerozvíjíme u jejich nácviku a seznámení jen řeč a řečové schopnosti, ale také paměť, myšlení a mnoho dalšího. U nácviku, seznámení a následného zpěvu písně rozvíjíme nejen řeč a její schopnosti, ale také paměť, myšlení, hudební dovednosti, vnímání rytmu a melodie, sluchové vnímání,....
https://www.youtube.com/watch?v=Vx0i7qHExqk
ABECEDA
Abeceda - to nic není,
kdo by se jí kluci bál?
Já vás vezmu do učení:
Á, bé, cé, dé, a tak dál.
Z písmenek se složí slova,
z vět se složí celý svět!
Ten, kdo umí abecedu,
bude všemu rozumět.
Výtvarné aktivity
Většina dětí v předškolním věku velice ráda něco tvoří nebo jen tak maluje. K samotným výtvarným činnostem máme mnoho námětů a u každého z nich rozvíjíme mnoho dovedností dítěte například: správný úchop tužky, tlak na podložku, grafomotoriku, jemnou motoriku dítěte, bezpečnost při práci a mnoho dalšího.
https://www.promaminky.cz/kreativni-dilna/krabicky-408/papirova-aktovka-na-sladkosti-2944
Aktivity ven nebo domů
U těchto činností se budeme nejvíce zaměřovat na činnosti, které děti mohou samy nebo s dopomocí rodičů či sourozenců zkusit doma nebo venku. Bude zde velká nabídka pokusů, které můžete zkusit doma, nebo různé venkovní pozorování, venkovní malování....
Projděte se s rodiči k základní škole, kterou budete navštěvovat.
Projděte se s rodiči kolem obchodů, kde prodávají aktovky, pouzdra a podobně.
POHÁDKY
Přečti si společně s dospělákem svou nejoblíbenější pohádku, můžete si zahrát divadlo. Namalujte si pohádku, kterou jste si přečetli.
https://www.youtube.com/watch?v=BgWAffSKnh0